اورشلیم‌پست تصاویر مقاومت یحیی سنوار رهبر شهید حماس در ویرانه‌های رفح را غلو و فضاسازی هوش مصنوعی دانست.

سنوار

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: آخرین لحظات زندگی یحیی سنوار رهبر شهید حماس در مواجهه با سربازان نیروی زمینی اسرائیل در رفح، نماد شجاعت جبهه مقاومت در منطقه شد. ارتش اسرائیل که با انتشار فیلم پهپادی آخرین لحظات شهادت سنوار در بنای نیمه ویران رفح، به دنبال تضعیف روحیه مقاومت برآمده بود، خیلی زود متوجه نتیجه عکس انتشار این ویدئو شد. سنوار مجروح از دست راست و پای چپ، یک چوب‌دستی به دست چپ دارد و همان را نیز به سمت پهپاد اسرائیلی پرتاب می‌کند. بازتاب مقاومت تحسین‌برانگیز سنوار تا آخرین لحظات زندگی‌اش، باعث شد تا ارتش اسرائیل با انتشار ویدئویی از ۶اکتبر سال گذشته که در آن یحیی سنوار و خانواده‌اش از درون یک تونل تردد می‌کنند، ویدئوی قبلی خود را جبران کند.

با این حال آخرین سکانس از زندگی یحیی سنوار عناصر متعددی از مقاومت او تا آخرین لحظه‌های حیاتش دارد و همین تصاویر منبع الهام طراحی بسیار از تصاویر در میان کشورهای عربی و اسلامی از او شد.

پایگاه روزنامه اسرائیلی اورشلیم‌پست در گزارشی تلاش کرد، این تصویر مقاومت را ناشی از کاربردهای هوش مصنوعی جلوه دهد و صورت مسئله را به فناوری‌های کامپیوتری تقلیل دهد.

تناقض این ادعا با نماد شدن یحیی سنوار، در بخش‌هایی از خود گزارش اورشلیم‌پست هم آشکار است و مشخص نمی‌کند چرا از یک عکس هوش مصنوعی ۶۰۰هزار بازدید صورت گرفته است.

بخش‌هایی از این گزارش را می‌خوانید:

چندین عکس و فیلم شناخته شده از سنوار وجود دارد. برخی عکس معروف او که کودکی در بغل دارد و یک سلاح نیز به دست کودک است را منتشر کردند. یک عکس دیگر سنوار متعلق به چند سال قبل در میان ویرانه‌هاست که روی صندلی نشسته است. این تصویر به طرز عجیبی با نحوه پایان زندگی خود سنوار مطابقت دارد؛ او در لحظات آخر روی یک صندلی نشسته و یک چوب‌دستی مقابل یک پهپاد اسرائیلی همراه دارد.

عکس واقعی دیگری از سنوار، او را در حال بیرون کشیدن یک سلاح از کمرش به تصویر می‌کشد.

برخی از تصاویر سنوار را با تفنگ ام۴ یا ام۱۶ نشان می‌دهند. این نوع تفنگ‌ها در غزه نادر هستند. این سلاح‌ها در کرانه باختری رود اردن که از خارج قاچاق می شوند، رایج هستند.

او همچنین در تصویری با یک قطار فشنگ پیچیده شده به دور بدنش نشان داده می‌شود. این قطار فشنگ برای سلاح دومی است که ظاهرا پنهان است. این هم غیرممکن است ولی ۶۰۰هزار بازدیدکننده داشته است.

تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی غیرممکن‌تر هم می‌شوند. یکی سنوار را با یک چوب‌دستی در خانه‌ای نشان می‌دهد که پشت به دیوار نشسته است و یک هلیکوپتر آپاچی نیز در داخل خانه پرواز می‌کند.

یک تانک آمریکایی ام۱آبرامز نیز در حال انفجار در اتاق دیگری نشان داده شده است. واضح است که هرکسی که این کار را کرده است باید از هوش مصنوعی خواسته باشد که تصویری اتفاقی از حضور یک تانک و هلی‌کوپتر در یک خانه ایجاد کند، وگرنه بعید است که یک هلیکوپتر بتواند در داخل خانه معلق باشد.

این مانع از تماشای ۵۰۰هزار نفری تصویر نشد، تصویری که سنوار را در مزرعه‌ای از گل‌ها در نزدیکی صخره مقدس بیت‌المقدس در حال قدم زدن نشان می‌دهد، او هفت‌تیری در دست دارد و جلیقه‌ای نظامی بر روی یک پیراهن سفیدرنگ بر تن دارد. برخی تصاویر حتی به نظر نمی رسد سنوار باشند.

تصویر دیگری به نظر نوعی نقاشی است، اما احتمالا با هوش مصنوعی تولید شده است و سنوار را در خانه در انتظار مرگ نشان می‌دهد در حالی‌که یک تانک ارتش اسرائیل و دسته‌ای از کفتارها به او حمله می‌کنند. معلوم نیست چه کسی در این نقاشی به هوش مصنوعی دستور داده کفتار نیز اضافه شود.

برخی از تصاویر ایجاد شده برای یادبود و شیر جلوه دادن سنوار نیز امضا دارند که گویی از سوی یک تصویرگر ساخته شده‌اند. در این موارد مشخص نیست که آیا تصاویر از هوش مصنوعی کمک گرفته‌اند یا اینکه شخصی آنها را به‌طور کامل کشیده است.

این تصاویر اغلب از جلدهای تاریخی یا انواع طراحی‌ها و سبک‌های کتاب‌های کارتونی و سبک‌هایی مثل نئونوآر کپی شده‌اند که نشان می‌دهد محتوای کاملا اصلی نیستند.

کد خبر 892559

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha